Onder de L van lokaal

Sinds 2019 wordt er geen papieren Gouden Gids meer uitgegeven en is deze enkel nog online te raadplegen. Maar eigenlijk was het lijvige boekwerk daarvoor al lang een langzame dood beschoren. (Zou de jeugd van nu nog weten waar een telefoonboek voor diende? ??).

Tegenwoordig wordt het grootste deel van de bekendheid en vindbaarheid van je bedrijf bepaald door je aanwezigheid (of afwezigheid) op het web en op zoekmachines als Google in het bijzonder. En in tegenstelling tot die oude telefoongids heb je de informatie die Google over jouw bedrijf toont volledig en op ieder moment van de dag zelf in de hand.

🧲

Voor jouw lokale bedrijf is het een buitenkans om de bezoekers te trekken aan wie je iets hebt.

Google Mijn Bedrijf

Om jouw bedrijf online een extra impuls te geven, kun je, naast je eigen website en socialmedia-accounts, een Google Mijn Bedrijf-account (GMB) inrichten. Daarmee komt er aan de rechterzijde van de zoekresultaten op Google een kader met jouw bedrijfsgegevens te staan, wanneer iemand zoekt op jouw bedrijf of een aan je bedrijf gerelateerde zoekterm.

Ook vind je daar de sterren en Google-reviews die klanten voor je hebben achtergelaten. Vraag tevreden klanten een recensie over hun ervaring met jouw bedrijf te plaatsen om het aantal snel op te drijven. Steek daarnaast voor eventuele negatieve ervaringen niet de kop in het zand, maar handel deze op een correcte en professionele wijze af. Want bedenk je wel: iedereen kan jouw reacties lezen. Met een goede klachtenafhandeling straal je betrouwbaarheid uit.

Hand met punaise op plattegrond Hand met punaise op plattegrond

Wanneer je iets googelt, kan Google aan de hand van het IP-adres (feitelijk jouw unieke internetadres) van het apparaat waarmee je zoekt jouw locatie traceren. Die wordt onder aan de zoekresultatenpagina weergegeven.

Deze locatie gebruikt het bedrijf om locatieafhankelijke resultaten zo relevant mogelijk te maken. Zo worden bijvoorbeeld automatisch het adres en de openingstijden van de bouwmarkt om de hoek getoond en niet die van de Gamma een honderd kilometer verderop.

Voor jouw lokaal opererende bedrijf is dit natuurlijk een buitenkans om specifiek die bezoekers aan te trekken aan wie je daadwerkelijk iets zal hebben. Daar speel je, naast de traditionele of algemene SEO (zoekmachineoptimalisatie), met local SEO gretig op in.

🕸️

Tegenwoordig wordt je vindbaarheid bepaald door je aanwezigheid (of afwezigheid) op het web.

Laten we vooropstellen: wat algemeen geldt voor SEO, geldt uiteraard ook wanneer je lokaal hoog in de resultatenlijst wilt komen te staan; relevante, substantiële webteksten met daarin logische zoektermen verwerkt scoren beter dan pagina's met beknopte teksten zonder rode draad of samenhang die niet lekker lezen.

Je voegt daar in het geval van lokale SEO echter vaak een plaats of provincie aan toe, afhankelijk van de reikwijdte van je bedrijf. Gebruik je vestigingsplaats, zoals 'in Budel' of 'centrum Eindhoven' en eventueel ook plaatsen of gemeenten in je omgeving, of daar waar je inmiddels al een klantenkring hebt opgebouwd. Zorg dat je daarbij niemand misleidt of een verkeerde indruk van je bedrijf geeft en lever ook daadwerkelijk diensten of producten aan mensen in die plaatsen.

Het is goed om de plaatsnamen te combineren met de diensten die je levert; 'dakreparatie' of 'kozijnmontage' voor een timmerbedrijf, bijvoorbeeld.

Denk goed na over de mogelijke zoekopdrachten van iemand die met het probleem zit waar jij de oplossing voor biedt. Stel jezelf continu de vraag: 'Zou ik dit zo zeggen?'. Of vraag een ander om mee te denken.

Meer weten?

Wil je meer weten over (lokale) SEO, online marketing of andere ontwikkelingen binnen onze branch? Abonner je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update.

Lokale bekendheid

Zoals gezegd is Google Mijn Bedrijf een eenvoudige manier om snel vooral lokale bekendheid te genereren. Zie het als je uithangbord of visitekaartje op het web.

Hoe meer informatie je invult, des te beter Google jouw bedrijf naar voren kan schuiven. Het wekt vertrouwen en het baat bovendien je verkoop: klanten die snel en gemakkelijk de informatie vinden die ze zoeken, zijn vaker tevreden klanten.

Wanneer iemand nu bijvoorbeeld zoekt op '[jouw bedrijf] telefoonnummer' of 'openingstijden [jouw bedrijf]', krijgt hij een speciaal kaartje boven de rest van de resultaten te zien.

Google haalt deze informatie rechtstreeks uit Mijn Bedrijf. Zorg daarom dat de gegevens die erin staan up-to-date zijn en blijven, met speciale aandacht voor je (web)adres, telefoonnummer en openingstijden. Onjuiste informatie oogt niet alleen onprofessioneel; het kan je klanten kosten!


Show, don't tell

We kunnen je wel vertellen waarom wij denken dat we de juiste partij voor jouw project zijn, maar we laten het je liever even zien.

Laat maar zien
Ready... Let’s go! 👋

Klaar om je digitale uitdagingen aan te pakken? Wacht niet langer en schakel onze expertise in!

neem contact op