Googlen met je stem

"Oké Google, wat wordt het weer morgen?" of "Hé Siri, speel Ed Sheeran af op Spotify." We kijken er haast niet meer van op wanneer iemand op straat of in de trein zinnen als deze uitbrengt en tegen zichzelf lijkt te praten.

Voice searches, voice commands of gewoon spraakopdrachten, winnen gestaag aan populariteit nu slimme luidsprekers, smartphones en smart-tv’s steeds beter 'snappen' wat je bedoelt en wilt weten.

🧩

Algoritmes leggen steeds beter verbanden tussen de werkelijke intentie en de content.

En dat is eigenlijk ontzettend knap, want een eenvoudige vraag, zoals die over het weer van morgen, kan op legio manieren worden gesteld en toch laat de zoekmachine je de juiste resultaten zien. Dat komt doordat de algoritmes van bedrijven als Google en Apple per jaar enorme hoeveelheden (tientallen zettabytes; ofwel triljoenen gigabytes) aan data verzamelen.

Door die data met elkaar te vergelijken, kan de AI, of kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld beter anticiperen op uitspraak- en accentverschillen en de zinsopbouw van een vraag of opdracht.

Hey Siri op een iPhone Hey Siri op een iPhone

Tekst met 'inhoud'

Omdat de algoritmen van Google (en Bing, YouTube, Amazon, Facebook etc.) steeds slimmer worden en steeds beter verbanden kunnen leggen tussen de werkelijke intentie van de gebruiker en de content op een webpagina, is het nu belangrijker dan ooit om goed geschreven teksten met een natuurlijk verloop te publiceren. Je teksten moeten, kort gezegd, ‘inhoud’ hebben. Dat is iets waar ook wij bij de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van onze websites rekening mee houden.

Het zogenaamde keyword stuffing, een pagina volproppen met willekeurig geplaatste zoekwoorden, werkt allang niet meer. Daar prikt de zoekmachine zo doorheen. En in het ergste geval wordt je pagina er zelfs voor bestraft en lager in de resultaten geplaatst.

🏘️

Voor bedrijven die lokaal opereren is het extra interessant om hierop in te spelen.

"Wat is je vraag?"

Spraakgestuurde zoekopdrachten bestaan namelijk meestal uit volledige bevelen of vragen, in tegenstelling tot de gebruikelijke, op steekwoorden gebaseerde zoekopdrachten die je in Google zou typen.

Daarnaast is het vaak van de situatie afhankelijk of een gebruiker zijn vraag inspréékt of intypt: is hij of zij onderweg of thuis? "Wat is de kortste route naar huis?" of "Navigeer naar een bouwmarkt in de buurt.", bijvoorbeeld.

Meer weten?

Wil je meer weten over (lokale) SEO, online marketing of softwareontwikkeling? Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update.

Veel gesproken zoekopdrachten bevatten toevoegingen als 'hier in de buurt' of 'in de omgeving van X'. En dat maakt het voor bedrijven die lokaal opereren juist zo interessant om hierop in te spelen.

Komen jouw klanten met name uit de directe omgeving? Profileer je dan ook zo op het web en maak je bedrijf niet groter dan het is. Hoe duidelijker en eenlijniger, hoe beter.

Weet je even niet waar je moet beginnen?

Hieronder geven we je drie eenvoudige tips om je alvast een handje te helpen bij het verbeteren van je webteksten:

Zorg voor spreektalige, alledaagse teksten die niet te stoffig en formeel zijn. Daar men heden ten dage nimmer nog vragen op dergelijke wijze stelt…
Vat in de (meta)titels en -beschrijvingen van je pagina’s kort samen waar de pagina over gaat en bedenk ook hoe iemand met een gesproken zoekopdracht op jouw onderwerp zou kunnen zoeken;
Schrap tekst die niet relevant is aan het onderwerp van de pagina. Houd je aan één onderwerp per pagina.

Je kan bij ons altijd terecht voor advies over zoekmachineoptimalisatie en andere zaken op het web. We kunnen bovendien je huidige website doorlichten en samen met jou bekijken waar nog winst te behalen valt. 


Ready, set, go!

Ben jij toe aan een nieuwe website, efficiëntere processen of een converterende webshop?

Project starten
Ruud van Ham
Ready... Let’s go! 👋

Klaar om je digitale uitdagingen aan te pakken? Wacht niet langer en schakel onze expertise in!

neem contact op