Marketing automation

Een haast persoonlijke boodschap aan iedere potentiële of bestaande klant, volledig toegespitst op zijn of haar interesse en wensen? De letterlijke betekenis van de term marketing automation is slechts een klein onderdeel ervan.

Ja, je kunt bepaalde tijdrovende marketingtaken eenvoudig automatiseren door ze uit handen te geven aan een computer, om zo zelf efficiënter te kunnen werken. Maar die automatisering levert juist ook tal van mogelijkheden op die eerder, handmatig, ondenkbaar waren.

📬

Je hoeft niet bang te zijn dat je mailtje direct in de prullenmand verdwijnt.

Wat levert het mij op?

De kracht van marketing automation is dat het je in staat stelt om leads (potentiële klanten) op exact het juiste moment te triggeren om jouw klantproces verder te doorlopen of om bestaande klanten de informatie te verschaffen die ze op dat moment nodig hebben.

Dat doe je door ze op dat triggermoment bijvoorbeeld een mailtje te sturen met de producten die ze in jouw webshop in hun winkelmandje hebben laten staan, maar nog niet hebben besteld.

Zo vergroot je de kans op conversie, oftewel: de kans dat je je producten alsnog verkoopt.

Ook is het een manier om je klanten beter te leren kennen. Je zal patronen kunnen zien en op basis daarvan kunnen anticiperen op hun verwachtingen. Je hoeft niet bang te zijn dat je e-mail bij ontvangst direct in de prullenmand verdwijnt, omdat het onderwerp te generiek is.

Die automatisering levert tal van mogelijkheden op die eerder, handmatig, ondenkbaar waren. Die automatisering levert tal van mogelijkheden op die eerder, handmatig, ondenkbaar waren.

Triggers

Die triggermomenten, of gewoon triggers, zijn belangrijk. Daarmee bepaal je, aan de hand van een aantal condities, wannéér er wát moet gebeuren.

Laten we even op eerder genoemd voorbeeld voortborduren: de trigger voor het versturen van het herinneringsmailtje staat misschien op de laatste pagina in het bestelproces van jouw webwinkel. Wanneer de bezoeker het tabblad daar sluit zonder verder te gaan, start een timer voor bijvoorbeeld de volgende dag. Zodra die afloopt, verstuurt het systeem automatisch een mail met daarin de nog openstaande bestelling en een knop om terug te keren naar de website. Die knop kan bovendien op zijn beurt weer een trigger zijn voor iets anders.

💰

Zo vergroot je de kans dat je je producten alsnog verkoopt.

De stimulans

Een andere goede toepassing van marketing automation is het voeden of stimuleren van je klantrelatie door aan de hand van verkregen data te achterhalen of de potentiële klant aansluit bij jouw doelgroep, waarnaar hij op zoek is, hoeveel interesse hij heeft in jouw product en in welke fase van het aankoopproces hij zich bevindt. Daar speel je vervolgens op in met relevante content voor deze specifieke klanten, bijvoorbeeld met een whitepaper of interessante blogartikelen. Dit wordt lead nurturing genoemd.

Meer weten?

Wil je meer weten over marketing automation, andere marketingtools, tips en tricks of software in het algemeen? Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update.

Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 79% van de leads niet leidt tot een aankoop. Het is daarom extra belangrijk om de minst kwalitatieve leads, waarbij de kans op conversie het kleinst is, er al in een vroeg stadium uit te filteren. Zo kun je je zo snel mogelijk richten op de potentiële klanten die je aandacht waard zijn.

Het juiste gereedschap

Maar waar begin je? We kunnen ons voorstellen dat je, vanwege de grote hoeveelheid tools die er online beschikbaar zijn, door de bomen het bos niet meer ziet.

De belangrijkste platforms die in Nederland worden gebruikt, zijn Hubspot, ActiveCampaign en IgnitionOne. Daarnaast heeft het bekende softwarebedrijf Salesforce een tool voor marketing automation genaamd Pardot.

Behalve de grote prijsverschillen, variërend van een paar tientjes tot enkele duizenden euro’s per maand, zit het verschil tussen deze apps vooral in de functionaliteit en het gebruiksgemak. Dat laatste is natuurlijk persoonlijk.


Vakman gezocht?

We zullen niet beweren dat wij in ieder domein experts zijn. Maar op het gebied van digitale oplossingen durven we dat wel.

Project starten
Ruud van Ham
Ready... Let’s go! 👋

Klaar om je digitale uitdagingen aan te pakken? Wacht niet langer en schakel onze expertise in!

neem contact op