Hoe bezoekers je website bekijken 🕵

Met geavanceerde eyetrackingsoftware de geheimen van oogbewegingen ontrafelen. Die inzichten zijn goud waard en wijzen je precies op de plekken waar jouw belangrijkste content de show steelt. Ontdek hoe je jouw website niet alleen aantrekkelijker maakt, maar ook effectiever in het vasthouden van de aandacht.

De linkerbovenhoek trekt de aandacht

Vrijwel iedereen kijkt – bewust of onbewust – als eerste naar de linkerbovenhoek en maakt een zigzagbeweging naar beneden.

Uit onderzoek van de NNGroup is gebleken dat de gebieden op de afbeelding hieronder de meeste aandacht krijgen.

In de linkerbovenhoek vind je op de meeste websites het logo. Dit sluit aan op de resultaten uit het onderzoek. Je wil namelijk je belangrijkste content op de plek hebben waar de meeste aandacht naar uitgaat en door je logo daar te plaatsen, zorg je dat mensen je merk onthouden.

Daarnaast is het belangrijk dat je op dezelfde plek met een kort maar krachtige headline overbrengt wat je bedrijf doet.

f-patroon f-patroon

We lezen in een F-patroon

De meeste mensen lezen niet meer tegenwoordig. Daar is onze aandachtsspanne te kort voor, omdat we op een dag zoveel informatie te verwerken hebben. In plaats daarvan scannen we een pagina in een soort F-patroon (dat zie je terug in bovenstaande afbeelding).

Door slim gebruik te maken van dit F-patroon laat je je bezoekers de focus leggen op specifieke elementen en creëer je een visuele hiërarchie. Als dat lukt, is de kans groter dat ze je beoogde acties uitvoeren.

De 'fold' is minder belangrijk dan gedacht

Oké, de linkerbovenhoek is dus een superbelangrijk onderdeel van je webpagina's. Dat betekent echter niet dat we dan maar alles daarin moeten proppen.

Een beetje scrollen is minder erg dan steeds naar een andere pagina moeten navigeren, doordat je hebt willen voorkomen dat je pagina's te lang worden en je content 'below the fold' staat.

📂

Wat is de fold?
De 'fold' is de denkbeeldige horizontale vouwlijn van een webpagina, die wordt veroorzaakt door de verticale hoogte van een beeldscherm. Alle content die 'below the fold' staat is pas zichtbaar, nadat de gebruiker heeft gescrold.

Zorg er wel voor dat je je bezoekers triggert om verder te kijken. Maak visueel duidelijk dat er reden is om te scrollen.

Je geeft ze meer ruimte om over je content na te denken, voordat ze besluiten om actie te ondernemen. Dat brengt ons meteen bij het volgende punt.

Plaats je CTA's onder aan de pagina

Deze tip lijkt heel erg tegenstrijdig na alles wat we hebben besproken. Waarom zou je de belangrijkste handeling voor je bezoekers onderaan plaatsen, terwijl we zojuist aantoonden dat iedereen vanaf de linkerbovenhoek van de pagina scant?

🗣️

De CTA, 'call-to-action', is letterlijk je oproep tot handelen; je contactformulier of de bestelknop. Het is waar al je content naartoe leidt.

Als de call-to-action het eerste is wat je bezoekers zien, hebben ze nog niets over je bedrijf gelezen of van je product gezien. Dat is onlogisch.

Je palmt je bezoekers eerst in met je content, daarna overtuig je ze gemakkelijker.

Grote, vetgedrukte koppen vallen op

Grote titels trekken de aandacht van je bezoekers, zodra ze op je pagina komen. Vooral als die in de linkerbovenhoek staan! 😉

Daarin presenteer je de kernboodschap. Helder en 'to the point' leg je de voordelen van jouw product voor.

Maar maak je titels niet te lang, want ook deze worden vaak slechts gescand. De eerste woorden zijn het belangrijkst, de aandachtstrekkers.

Benieuwd wat voor jou werkt?

Hopelijk heb je met deze inzichten een beter beeld gekregen van het gedrag van je bezoekers. Ben je benieuwd hoe je bovenstaande bevindingen op jouw website kan toepassen? Vraag het ons!


U and I

Ben je op zoek naar een professioneel webdesignteam dat jouw merk naar een hoger niveau tilt? Je bent er één klik van verwijderd.

Neem contact op
Telefoon 0495 430 220
Jan de Sterke
Ready... Let’s go! 👋

Klaar om je digitale uitdagingen aan te pakken? Wacht niet langer en schakel onze expertise in!

neem contact op